نمک درمانی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟ - صندلی ماساژور آی ریلکس

نوشته شده توسط: آی ریلکس
2 سال قبل
976 بازدید

گرچه باورها بر این است که در سوابق مصر باستان اشارات زیادی به فواید دارویی نمک درمانی وجود دارد و حتی بقراط در یونان باستان نیز از نمک در بسیاری از داروهای سلامتی خود استفاده نموده است اما می‌توان تاریخچه‌ استفاده از نمک درمانی و غارهای نمکی را به معدن نمک ویلیچکا در لهستان و سال ۱۸۴۳ نسبت داد.

این معدن لهستانی که امروزه تبدیل به یک بنای تاریخی شده است، در جایگاه بیش از ۳۰۰ متری در زیر زمین قرار دارد. در اروپای شرقی گفته می‌شود معدنچیان این غار نمکی بعد از تنفس ذرات نمک به طور مستمر از سلامت بدنی خوبی برخوردار بوده و به همین دلیل روش نمک ‌درمانی خشک در این منطقه رواج یافت.

در عصر حاضر غارهای نمکی تبدیل به یک روش درمانی محبوب شبیه به حوضچه‌ های آب‌ گرم شده است. روش نمک درمانی خشک نیز بر اساس یک روش درمان آب‌ گرم محبوب اروپایی که از محیط غارهای نمکی طبیعی تقلید می‌کند الگوبرداری شده است. پودرهای بسیار ریز پراکنده در هوای نمک به عنوان یک ضد احتقان طبیعی با خواص پاک‌کنندگی بالا بوده که قادر است بیماری‌های تنفسی همانند سرماخوردگی را بهبود بخشد.

چگونه سنگ نمک در سلامتی موثر است؟

نمک درمانی چیست
همانطور که می‌دانید نمک خشک فوق العاده جاذب بوده و به شکل طبیعی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. ذرات خشک نمک پس از استنشاق، موجب رقیق شدن و مایع شدن مخاط شده و همراه با آلاینده‌ها از جای خود در مجاری تنفسی جدا شده و دفع می‌شوند.

از آن‌ جا که این ذرات نمک به آرامی می‌تواند حرکت مژک در بدن را تحریک کند پس به بدن شما کمک می‌کند تا راه‌های تنفسی خود را از مخاط و کثیفی پاک کند. به همین دلیل هم پس از استنشاق نمک به راحتی نفس می‌کشیم. به زبان ساده می‌توان گفت نمک خشک شبیه به یک مسواک برای مجاری تنفسی بدن ما است که مخاط و عوامل بیماری‌زا را از روی آن‌ها تمیز می‌کند.

از سوی دیگر چون ذرات نمک می‌توانند ناخالصی‌ها را جذب کنند پس به خوبی pH سطح پوست را تنظیم کرده و باکتری‌های مفید آن را تقویت می‌کند. نمک خشک به خوبی خواص محافظتی پوست را بهبود بخشیده، التهاب را کاهش داده و با لایه برداری طبیعی پوست شما را برای بازسازی خود تشویق می‌کند.

فواید نمک درمانی

فرآیند نمک درمانی یک روش درمانی طبیعی شامل استنشاق نمک خشک در یک محیط راحت و کنترل شده است. روش کار به این شکل است که شما در حین استراحت از هوایی که یک دستگاه پزشکی خاص به نام هالوژنراتور ذرات نمک را در اتاق پخش می‌کند استنشاق می‌کنید.

این ذرات میکروسکوپی از نمک خشک به اعماق مجاری تنفسی و ریه‌های شما نفوذ کرده و همچنین بر روی سطح پوست شما نیز فرود می‌آیند. در غارهای نمکی شما می‌توانید بر روی یک صندلی راحتی با جاذبه‌ صفر دراز بکشید و به یک موسیقی آرام‌بخش گوش دهید و از یک جلسه‌ نمک درمانی ۴۵ دقیقه‌ای در میان انبوهی از سنگ‌های نمک هیمالیا لذت ببرید.

نمک درمانی می‌تواند علاوه بر تسکین بیماری‌های تنفسی به مشکلات پوستی نیز کمک کند. نمک درمانی به خوبی می‌تواند به تسکین و کاهش علائم پوستی و تنفسی نظیر آسم، اگزما و پسوریازیس، تب یونجه، سینوزیت، سرماخوردگی، خواب و خروپف، استرس، اضطراب، خستگی و عملکرد ورزشی کمک کند.

همواره به یاد داشته باشید که نمک درمانی یک روش درمانی مکمل است که برای استفاده در طب سنتی طراحی شده و شبیه بسیاری از جنبه ‌های این طب برای داشتن یک سبک زندگی سالم امری کلیدی است. به همین دلیل نمک درمانی باید به عنوان یک درمان مستمر انجام گیرد.

 

هم چنین بخوانید: با ماساژ ایرانی و فواید آن آشنا شوید

 

نمک درمانی برای چه کسانی ممنوع است؟

نمک درمانی

طبق گفته‌ محققان حوزه‌ طب سنتی و پزشکی، نمک درمانی برای افراد مبتلا به انواع بیماری‌های مسری، برای افراد مبتلا به سرطان ریه، دارای زخم‌های‌ باز، فشار خون شدید، بیماران کلیوی، تب بالا، اختلالات روانی یا سل کاملا مضر است. اگر چه این روش درمانی شاید برای افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های ریوی بی‌خطر باشد اما به یاد داشته باشید هیچ‌گاه قبل از مشاوره و مشورت با یک پزشک نباید نمک درمانی را امتحان کنید.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و موثر بوده باشد. آی ریلکس دارنده باکیفیت ترین دستگاه‌های ماساژور از جمله صندلی ماساژ می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود به وب سایت آی ریلکس مراجعه کنید.

 

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *