با کاسه تبتی و خواص درمانی آن آشنا شوید - آی ریلکس

نوشته شده توسط: آی ریلکس
2 سال قبل
850 بازدید

از سه هزار سال پیش تاکنون در شرق دور از نوعی کاسه‌ آهنگین مشهور به کاسه تبتی با این باور که نوای آواز این کاسه به کاهش استرس شنونده کمک کرده و برای او آرامش به ارمغان خواهد آورد استفاده می کردند. شاید حتی اولین نوع این کاسه‌ ها نیز از آلیاژی با فلزات گوناگون طراحی و ساخته شده و به احتمال زیاد حتی تا شش هزار سال پیش هم در خاور دور وجود داشته است.

شیوه‌ صدا درمانی با کاسه ‌های تبتی یا آوازه خوان یک نوع باستانی از بازسازی فضا است به این معنی که صوت منتشر شده از هر کاسه تبتی نوعی پدیده آکوستیک مرموز است که توسط گردشگران تبتی در کوه ‌های هیمالیا کشف شد اما پس از حمله‌ ارتش چین به تبت راز شفادهندگی این کاسه ‌های اسرار آمیز به اروپا و حتی ایالات متحده آمریکا نیز راه یافت.

نوای متساعد شده از ضربه‌های کاسه تبتی و چوب استیک به گونه‌ای با هم هماهنگ است که موجب برقراری آرامش عمیق در طرفین مغز می‌شود. همچنین درمانگران تبتی بر این باور هستند که نوای این کاسه باعث کاهش استرس و دفع سموم از بدن شده و پس از شنیدن صوت درمانی فرد بیمار احساسات ذهنی آرام تری را تجربه خواهد کرد. اما آیا به واقع این کاسه ‌های ساده و آهنگین با ایجاد صدا می‌توانند بر بدن ما تاثیر گذاشته و اثرات درمانی داشته باشند؟

کاسه تبتی چیست؟

کاسه تبتی چیست
کاسه تبتی از گذشته تا به امروز به عنوان یکی از خاص‌ ترین و قوی ‌ترین آلات موسیقی برای شفا با صدا درمانی و ارتعاشات شناخته شده است. علت اصلی خاص بودن را باید به ساختار تشکیل دهنده‌ این کاسه‌‌ از آلیاژهای فلزی نسبت داد که به شکل معمول و سنتی هر کاسه تبتی حاوی آلیاژ پنج تا هفت فلز گران ‌بها است که بر طبق باورها این فلزات به دیگر سیارات و کهکشان‌ متصل هستند.

بر طبق باور تبتی ‌های ساکن هیمالیا برخی فلزات خاصیت ماورا کهکشانی دارند برای مثال فلز سرب برگرفته از سیاره زحل، فلز قلع برگرفته از سیاره مشتری، فلز آهن برگرفته از سیاره مریخ، فلز مس برگرفته از سیاره زهره، فلز جیوه برگرفته از سیاره عطارد ، فلز نقره برگرفته از ماه و طلای گران ‌بها برگرفته از خورشید است.

البته اندازه‌ و نسبت ترکیب فلزات در زمان ساخت کاسه تبتی را نباید فراموش کرد که از علل دیگر خاص بودن این کاسه ‌ها به شمار می‌رود زیرا این موارد بر لرزش و کیفیت صدای تولید شده توسط کاسه تاثیر گذار است. البته برای ایجاد این نوای درمانی لوازم جانبی هم احتیاج است. به شکل معمول مهمترین لوازم جانبی هر کاسه تبتی ضربه ‌زننده ‌ها یا چوب کاسه تبتی هستند که از آن‌ها برای ضربه زدن به کاسه و تولید صدا استفاده می‌شود که حتی می‌توانند به شکل چکش ‌هایی چوبی دور لبه‌ کاسه بچرخند.

فواید کاسه‌ تبتی

صدا درمانی به عنوان یکی از سریع ‌ترین راه‌ها برای بازگشت آرامش و هارمونی به زندگی ما بسیار مهم است زیرا هر نوع موسیقی می‌تواند نقش درمانی را ایفا کند. تئوری ‌های آزمایشی نشان می‌دهند که صدای کاسه تبتی می‌تواند بر ذهن انسان تاثیر بگذارد و علاوه بر تاثیرات روانی مثبت آرامش را به آن‌ها القا کند.

بر اساس مطالعات و تحقیقات مختلف از سوی طبیبان و محققان این حوزه، مشخص شده است که درمان با کاسه تبتی باعث کاهش احساس استرس و افزایش آرامش در افراد می‌شود. روش کاسه ‌درمانی با کاسه ‌های تبتی قادر است خلق و خوی افراد را بهبود بخشیده و در نتیجه علائم افسردگی را در آن‌ها کاهش دهد. البته از روش درمانی کاسه تبتی می‌توان در ترکیب با سایر روش‌های درمانی ازجمله مدیتیشن، تنفس عمیق و صدا درمانی استفاده کرد تا تاثیرات درمانی بر بیماران افزایش یابد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده نوای آهنگین کاسه تبتی را تجربه کنید زیرا برای روزهای استرس، اضطراب و افسردگی که امروزه تعداد این روزها کم نیست و تلاش می‌کنید تا در میان انبوهی از معضلات و گرفتاری ‌ها به آرامش برسید ایده خوبی است. البته فراموش نکنید اگر به شنیدن صدای فلزات حساسیت دارید یا مبتلا به بیماری‌هایی چون صرع هستید نباید از این شیوه درمان استفاده کنید.

 

هم چنین بخوانید: نمک درمانی چیست و چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

 

نحوه استفاده از کاسه تبتی

چگونه از کاسه تبتی استفاده کنیم
هر زمان که با یک چوب استیک بر سطح این کاسه ‌ها در هر ابعاد کوچک یا بزرگی ضربه وارد کنید، ارتعاشات مختلفی ایجاد خواهد شد که به نظر می‌رسد می‌تواند بر مغز شما تاثیر بگذارد. به شکل معمول از کاسه ‌های آهنگین تبتی در تکنیک‌های صدا درمانی یا در طی زمان مدیتیشن به شکل هدایت شده استفاده می‌شود و درمانگر ممکن است آن‌ها را بر روی قسمت‌های مختلف بدن، در اطراف بدن یا در فضای اتاق شما قرار دهد.

سپس درمانگر به وسیله‌ چوب یا ضربه‌ دهنده در یک الگوی ثابت صدا و ارتعاش تولید می‌کند و این صدای منتشر شده با خطوط پرانرژی در بدن به لرزه در آمده و آن‌ها را متعادل سازی می‌کند. پس از آن انرژی خاموش در چاکرای هسته‌ بدن شما آزاد شده و در امتداد کانال انرژی مرکزی در ستون فقرات بالا می‌رود که شما در این حین یک سوزن سوزن شدن خفیف در عضلات و در امتداد خطوط انرژی را تجربه خواهید کرد.

 

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و موثر بوده باشد. آی ریلکس دارنده باکیفیت ترین دستگاه‌های ماساژور از جمله صندلی ماساژ می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود به وب سایت آی ریلکس مراجعه کنید.

 

برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *