ماساژ در دوران بارداری خطر دارد؟ صندلی ماساژور آی ریلکس

نوشته شده توسط: آی ریلکس
2 سال قبل
868 بازدید

هر فردی که تا به امروز یک ‌بار هم از یک ماساژ حرفه‌ای استفاده کرده است می‌داند که بعد از آن هم جسم و هم ذهن احساس بهتری دارند. حالا همین امر هم در مورد ماساژ قبل از تولد نوزاد نیز صدق می‌کند. در زمان بارداری ‌که بدن هر خانم دچار وزن اضافی و تغییرات در وضعیت بدنی می‌شود، ماساژ در دوران بارداری می‌تواند احساس فوق العاده‌ای به او تقدیم کند.

همیشه قبل از دریافت ماساژ در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید زیرا اگر دچار دیابت، تهوع صبحگاهی، فشار خون بالا، درد شکمی یا خونریزی باشید ماساژ دوران بارداری می‌تواند برای شما خطرناک باشد. به یاد داشته باشید که هیچ مدرک علمی معتبر و محکمی وجود ندارد که انواع خاصی از ماساژ در دوران بارداری می‌تواند بر روی زایمان زودرس تاثیر داشته باشد.

تعدادی از ماساژ درمانگران این حوزه به دلیل نگرانی‌های رایج از این‌ که انقباضاتی ایجاد شود از برخی از نقاط فشار از جمله فشار بین مچ پا و پاشنه پا خودداری می‌کنند اما در اصل هیچ شواهدی مبنی بر این‌ که آیا ماساژ در دوران بارداری واقعا می‌تواند باعث شروع زایمان شود وجود ندارد.

آشنایی با ماساژ دوران بارداری

ماساژ بارداری چیست
ماساژ دوران بارداری توسط متخصصان حوزه ماساژ درمانی با تغییرات آناتومیک بدن خانم‌ها در دوران بارداری تطبیق داده شده است. برای مثال در زمان دریافت یک ماساژ سنتی ممکن است شما نیمی از زمان ماساژ را به صورت دراز کشیده بر روی شکم بگذرانید که در ماساژ در دوران بارداری به دلیل وجود نوزاد در شکم مادر این امر امکان پذیر نیست.

یا از سوی دیگر در ماساژ سنتی نیمی از زمان ماساژ را در وضعیت رو به بالا قرار می‌گیرید در حالی که در ماساژ دوران بارداری به دلیل وضعیت فشار به رگ خونی اصلی شما که به نوزادتان خون رسانی می‌کند با مختل کردن جریان خون و حالت تهوعی که به شما می‌دهد امکان‌پذیر نیست.

اما با وجود این تغییرات در شکل و وضعیت بدن یک خانم، یک ماساژ درمانگر آموزش دیده با استفاده از سیستم‌های بالشتکی به شما امکان می‌دهد تا با خیال راحت بتوانید دراز بکشید در عین حالی که فضایی برای شکم شما فراهم می‌کند یا از طریق ایجاد تکیه بر بالش‌ها و کوسن‌ها بتوانید به پهلو دراز بکشید.

استفاده از ماساژهای دوران بارداری به طور معمول بعد از سه ماهه اول بی‌خطر تلقی می‌شوند البته به شرطی که حتما قبل از انجام ماساژ از پزشک خود تاییدیه دریافت کنید و حتما به ماساژ درمانگر خود قبل از شروع ماساژ اطلاع دهید که باردار هستید. توجه داشته باشید که هرگز در سه ماه اول بارداری از دریافت ماساژ خودداری کنید به این دلیل که ممکن است باعث سرگیجه در شما شده و به حالت تهوع صبحگاهی شما بیافزاید.

فواید ماساژ در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ درمانی قادر است هورمون‌های استرس را در بدن کاهش دهد و ماهیچه‌ها را آرام و شل کند. علاوه ‌بر این می‌تواند جریان خون را افزایش دهد که همین امر در دوران بارداری خیلی مهم و موثر است زیرا سیستم لنفاوی را در اوج کارایی نگه می‌دارد. در دوران بارداری دریافت ماساژهای منظم قبل از تولد نه ‌تنها ممکن است به آرامش شما کمک کند بلکه ممکن است این موارد را نیز در شما تسکین دهد:

  • کاهش بی‌خوابی
  • کاهش دردهای مفاصل
  • کم کردن دردهای ناحیه گردن و کمر
  • کم شدن گرفتگی در ناحیه پاها
  • التیام سیاتیک
  • کاهش تورم در دست‌ها و پاها
  • رفع سردرد یا گرفتگی سینوسی

 

هم چنین بخوانید: با ماساژ سر نهایت آرامش را تجربه کنید

 

توصیه‌های ماساژ درمانی برای خانم‌های باردار

ماساژ دوران بارداری
اگر شما در نیمه‌ی دوم دوران بارداری خود یعنی بعد از ماه چهارم هستید نباید در هنگام ماساژ به پشت دراز بکشید زیرا وزن کودک و رحم شما می‌تواند رگ‌های خونی را در بدن شما فشرده کند و خونرسانی به جفت را کاهش دهد و دریافت این ماساژ غیر اصولی نه تنها درمان ایجاد نمی‌کند بلکه مشکلاتی را نیز پدید می‌آورد.

همچنین در طول ماساژ بارداری انتظار دریافت ماساژ بافت عمیق بر روی پاهای خود را نداشته باشید زیرا تنها فشار ملایم است که بی‌خطر است. از سوی دیگر خانم‌های باردار در معرض لخته شدن خون در نواحی بدن هستند که البته ماساژ بافت عمیق می‌تواند این لختگی‌ها را خارج کند.

در زمان دریافت ماساژ بارداری همیشه با ماساژ درمانگر خود در مورد این‌ که چه چیزی به شما احساس خوب و چه چیزی شروع به درد و آسیب در شما می‌کند سخن بگویید. همواره در نظر داشته باشید که شاید هر ماساژ درمانگری از نظر تئوری بتواند شما را در دوران بارداری ماساژ بدهد اما بهتر است به متخصصی با داشتن حداقل ۱۶ ساعت آموزش پیشرفته در زمینه ماساژ بارداری مراجعه کنید.

آموزش ماساژ در دوران بارداری در خانه

در خانه نیز هر خانم باردار قادر است با کمک همسر یا دوست خود یک سری حرکات ماساژ درمانی را انجام دهد فقط کافی ست تا این نکات را در حین ماساژ رعایت کنند:

گام اول مالش ملایم پاها: همسر شما می‌تواند با استفاده از لوسیون ‌های مخصوص ماساژ این کار را با فشار ملایم، حرکت از انگشتان پا به سمت مچ پا و ایجاد دایره‌های کوچک در اطراف مچ پا شروع کند. اما حواستان باشد که از فشار آوردن بین مچ پا و پاشنه اجتناب کنید.

گام دوم مالش پشت و کمر: شما می‌توانید در حالت نشسته یا دراز کشیدن به پهلو از همسرتان بخواهید از لوسیون برای کمک به سر خوردن دستانش استفاده کند و با دست خود برای حرکت کششی دست از بالا و پایین بر روی کمر شما استفاده کند.

گام سوم مالش شانه‌ها: همسر شما می‌تواند به وسیله انگشتان دست فشار ملایمی به یک طرف گردن شما وارد کند.

 

ممنون که تا انتها با این مقاله همراه بودید. آی ریلکس دارنده باکیفیت ترین دستگاه‌های ماساژور از جمله صندلی ماساژ می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود به وب سایت آی ریلکس مراجعه کنید.

 

برچسب‌ها:, , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *