در مورد ماساژ گراستون چیزی شنیده اید؟ - آی ریلکس

نوشته شده توسط: آی ریلکس
1 سال قبل
2274 بازدید

ورزشکاری به نام دیوید گراستون پس از اینکه در ورزش اسکی دچار آسیب ‌دیدگی در ناحیه‌ زانو شد و در طی روند درمانی خود پس از بارها استفاده از تکنیک‌ های مختلف به نتیجه‌ای نرسید به روشی نوین برای درمان دست یافت. به همین دلیل هم انجام تکنیک‌ های ماساژ گراستون به نام خود او ثبت شد و توسط ارتوپد ‌ها و متخصصین فیزیوتراپ مورد استفاده می‌گرفت.

ماساژ گراستون می‌تواند برای افرادی کمک کننده باشد که دچار آسیب ورزشی یا آسیب ناشی از تصادف رانندگی شده‌اند. همچنین این ماساژ به درمان بسیاری از بیماری ‌ها مثل کمردرد، سندرم تونل کارپال، پارگی روتاتور کاف، درد چهار سر ران، فاسیای کف پا یا سردرد بسیار کمک کننده است.

اساس کار این ماساژ تکنیک هایی است که با کمک ابزار (IASTM) یا ابزار گراستون انجام می‌شود. ماساژ گراستون در حقیقت یک نوع درمان کاملا دستی با ابزارهای ارگونومیک ویژه‌ای است که برای ماساژ قسمت ‌هایی از بدن از آن‌ ها استفاده می‌شود. ابزارهای IASTM از جنس فولادی ضد زنگ ساخته شده است و برای التیام جراحت ‌های وارده به بافت‌ نرم بدن، از جمله رگ ‌به ‌رگ شدن، کشیدگی و آسیب ‌ها استفاده می‌شوند. اگر چه حرکت‌های ماساژ گراستون برای دردهای ستون فقرات و به ویژه دردهای ناحیه‌ گردن بسیار موثرتر هستند اما از این تکنیک ‌ها برای نواحی پا و دست هم استفاده می‌شود.

ماساژ گراستون چیست؟

ماساژ گراستون چیست
امروزه در سرتاسر جهان بیش از سی و یک هزار پزشک در مراکز ماساژ درمانی یا فیزیوتراپی از تکنیک ‌های ماساژ گراستون استفاده می‌کنند. حتی طبق آمارهای اعلام شده بیش از پانصد سازمان ورزشی چه به شکل حرفه‌ای یا آماتور از این ماساژ استفاده می‌کنند. پیش از هر چیز آگاه باشید که بافت اسکار نوعی بافت همبند فیبری بوده که خون کمتری نسبت به بافت طبیعی در بدن دریافت می‌کند و از آنجایی که بسیار کمتر کشیده می‌شود پس تمایل بیشتری به ضخیم شدن دارد و ممکن است بعد از آسیب در اطراف رباط ‌ها، تاندون ‌ها و ماهیچه‌ ها به وجود آید.

از تجمع این بافت ‌های نرم در یک منطقه پدیده‌ چسبندگی به وجود می‌آید. توجه داشته باشید آن دسته از صدمات مثل اسپلینت ساق پا، کشیده شدن همسترینگ، پارگی منیسک که ممکن است منجر به چسبندگی شود در اثر آسیب در پوست یا بافت ها ایجاد خواهد شد. پزشکان بر این باور هستند که بافت اسکار یا چسبندگی مانع از حرکت صحیح ساختارهای زیرین در بدن است و به دلیل نداشتن حرکت آزاد در رباط، تاندون و ماهیچه‌ها پدید می‌آید.

مهمترین اثر تکنیک‌ های ماساژ گراستون این است که باعث جدا شدن فیبر عضلانی شده که باعث کاهش درد و افزایش تحرک عملکردی می‌شود. پس به شکل خلاصه ماساژ گراستون در ابتدا موجب شکسته شدن بافت زخم یا اسکار شده که این نوع بافت‌ها می توانند در کاهش عملکرد و یا ایجاد درد بیمار دخیل باشند. در مرحله‌‌ بعد بافت همبند به اطراف کشیده می‌شود و در نهایت تکنیک‌ های این ماساژ باعث می‌شوند که شرایط موثرتری برای بهبودی فرد ایجاد شود.

تکنیک های ماساژ گراستون

در اوایل درمان با تکنیک Graston massage نواحی فیبروز بافت نرم جابه جا خواهند شد تا بافت اسکار انعطاف‌ پذیرتر شود. متخصصین انجام این ماساژ از لبه‌ ابزار IASTM یا همان ابزار فولادی ضد زنگ برای سر خوردن آرام بر روی بافت نرم آسیب دیده فرد استفاده می‌کند. بعد از آن متخصص یا فیزیوتراپیست این چسبندگی را برای برانگیختن حرکت در عضلات مالش می‌دهد که همین اصطکاک به بهتر شدن روند بهبود آسیب بافت نرم شما کمک شایانی می‌کند.

توجه داشته باشید که میزان فشار استفاده شده در زمان استفاده از ابزار گراستون و سرعت انجام آن بسته به تخصص فرد ماساژ درمانگر و شرایط جسمی فرد دارد که البته میزان فشار اعمال شده از سوی فیزیوتراپیست در طول جلسه‌ درمانی تنظیم می‌شود. در پایان بعد از انجام هر مرحله از درمان، ناحیه آسیب دیده توسط متخصص کشیده شده و در صورت بروز درد در فرد، فیزیوتراپ از کیسه ‌های یخ برای گذاشتن بر روی محل درد جهت کم کردن آن استفاده خواهد کرد.

در حالت کلی بیشتر بیمارانی که از Graston massage و تکنیک ‌های درمانی آن استفاده می‌کنند طی یک بازه زمانی پنج هفته‌ای، هفته‌ای دو درمان را هم ‌زمان انجام می‌دهند. انتظار معقول فرد بیمار از درمان با این ماساژ باید به‌گونه‌ای باشد که در جلسات درمانی سوم یا چهارم به احساس آرامش برسد.

 

هم چنین بخوانید: در مورد التیام‌ بخشی ماساژ کایروپراکتیک چه می‌دانید؟

فواید ماساژ گراستون

 

وسایل ماساژ گراستون
اگر افراد با مزایای مفید و سود بخش ماساژ گراستون آشنایی پیدا کنند به طور حتم همین امروز جلسات درمانی این سبک ماساژ را به برنامه‌ درمانی خود اضافه می‌کنند. در این‌ جا قصد داریم تا به شکلی مختصر برخی مزایای این ماساژ را به شرح زیر برای شما بازگو کنیم:

  • کاهش درد در بافت ‌ها
  • کم کردن التهاب به خصوص در نواحی دچار اسکار و چسبندگی
  • بالا بردن توانایی برای انجام کارهای روزانه و همچنین افزایش تحرک و دامنه‌ حرکتی
  • افزایش جریان خون برای بهبودی و سلامت عضلانی در مناطق آسیب دیده‌ بدن
  • بالا بردن سلامت بدن با افزایش فعالیت سلولی

موارد منع ماساژ گراستون

  • اگر فردی مبتلا به تب بالا، التهاب، عفونت، یرقان یا انواع بیماری ‌های عفونی پوستی باشد.
  • اگر فردی دچار سوختگی یا زخم‌ های باز باشد.
  • اگر فرد مبتلا به بیماری‌ هایی مانند آرتریت، سرطان یا بیماری قلبی باشد.
  • خانم‌ های‌ باردار نباید از این ماساژ استفاده کنند.
  • حتی در زمان بروز کوفتگی یا رگ به رگ شدن در بدن فرد، انجام ماساژ گراستون باید به ‌مدت ۲۴ ساعت به تاخیر بیفتد.

 

ممنون که تا انتها با این مقاله همراه بودید. آی ریلکس دارنده باکیفیت ترین دستگاه‌های ماساژور از جمله صندلی ماساژ می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود به وب سایت آی ریلکس مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *